Geschreven door Laura Jacobs
Al jarenlang zien we krantenkoppen als ‘’vertrouwen in ambtenaren weer gedaald’’ en ‘’vertrouwen in gemeenten gedaald tot vriespunt’’. Gedurende sommige periodes gaat het beter dan andere, maar de rode draad over de jaren heen blijft: het vertrouwen in gemeenten moet beter.
Wanneer wethouders in gesprek gaan met burgers, merken zij dat het wantrouwen groot is. Sommige mensen kun je zien denken ‘’wat willen ze nu echt van ons?’’. Andere spreken zich hard uit en roepen dingen als ‘’het college moet aftreden!’’ Waar komt dit wantrouwen vandaan? En hoe kunnen we dit probleem oplossen?
De bron
een deel van dit wantrouwen komt door het beeld dat de bevolking heeft van een ambtenaar. De ambtenaar zit veilig weggestopt op een groot kantoor waar niemand hem iets kan maken. ‘’Ambtenaren werken van 9 tot 10’’ is een grap die vaker dan één keer is gemaakt. Wanneer je een brief of een e-mail verstuurd, belandt deze op de grote stapel en dan is er vast wel iemand die er ooit een keer naar kijkt en zo niet? Jammer dan.
Uiteraard is dit niet hoe het er in gemeenten daadwerkelijk aan toe gaat, de werkdruk onder ambtenaren is zelfs ongelooflijk hoog en het wantrouwen in de gemeenten komt deze werkdruk niet ten goede. Waarom heeft menig burger dan toch dit beeld van een ambtenaar?
Processen en werken binnen de gemeente zijn voor de meeste burgers een ver-van-mijn-bed-show, het enige wat zij weten is dat het vaak weken, soms zelfs maanden duurt voordat zij een antwoord hebben op een, in hun ogen, hele simpele vraag. Wanneer ze antwoord krijgen zijn ze het soms totaal niet eens met de genomen beslissing en is voor hen ook niet duidelijk waarom een bepaalde beslissing is genomen. Het probleem ligt dus niet enkel bij de gemeente en ook niet enkel bij de burger. Het probleem is complex en kan niet van de ene op de andere dag opgelost worden.
De oplossing
Civilitas wordt de eerste applicatie die voor zowel de burger als de overheid beschikbaar is, burgers kunnen gemakkelijk nakijken waar zij zich bevinden in het proces. Dit kun je vergelijken met de pakkettracker van PostNL. Wanneer de burger duidelijk inzicht heeft in de processen binnen de gemeente, zal het beeld van de ambtenaar veilig op zijn kantoor afnemen en het vertrouwen in de gemeente toenemen. Daarnaast helpt Civilitas gemeenten om het overzicht te bewaren over binnen gekomen aanvragen en bezwaarschriften. Op die manier werkt Civilitas voor beide partijen en zullen wij een brug vormen tussen de burger en de overheid.
Het is al vaker bewezen dat het vertrouwen in de gemeente herstellen een flinke klus zal zijn, maar bij Civilitas zijn we ervan overtuigd dat we in overleg met zowel burgers als gemeenten een goede start kunnen maken.
Reactie plaatsen
Reacties
Interessante blog, zo heb ik het nooit bekeken! Dank voor de blog.
Interessante blog!